Nestlé är världens största mat och dryckföretag med globala varumärken som Nespresso och Kitkat och lokala ikoner som Zoégas, Hälsans kök och Resorb. Nestlé är ett ”Creating shared value” företag. Vi tror att för att förbli framgångsrika på sikt måste vi skapa ett ökat värde för både aktieägarna och samhället. Zoégas kafferosteri i Helsingborg drivs sedan 2017 av certifierad biogas och el från vindkraft; fabriken har noll koldioxid från produktionen och inget avfall går till deponi.
Vi vill vara med och forma framtidens stad och ser oss som en självklar partner till H22. Ett av Nestlés huvudfokus är att skapa värde i de samhällen vi är verksamma i och H22:s innovativa upplägg, där flera krafter samlas och samverkar, passar vår filosofi creating shared value mycket väl.
På vilket sätt kommer ert engagemang bidra till att utveckla Helsingborg och städer i stort?
Som ett globalt företag ligger vi långt fram i utvecklingen av olika hållbarhetsinitiativ och vi hoppas kunna engagera och visa på goda exempel. Nestlé har svenskt huvudkontor i Helsingborg och här ligger även vår fabrik där Zoégas kaffe tillverkas. Vår förankring i Helsingborg är långsiktig och som en lokal arbetsgivare vill vi arbeta tillsammans med olika aktörer, ta in inspiration och genom partnerskap bygga en smartare stad.
Genom vårt deltagande vill framförallt inspirera, nätverka och tillsammans med andra jobba mot ett smartare och mer inkluderande och hållbart samhälle – det kan handla allt från hur vi blir bättre på hållbara transporter eller hur vi får barn i samhället att röra på sig mer. Vi vill träffa andra aktörer som delar vår vision om hållbarhet.
Hur kan er organisation använda digitaliseringens möjligheter i utvecklingen av en smartare stad?
Teknologi och digitalisering möjliggör en högre grad av flexibilitet i vårt arbete och hjälper oss att skapa en inkluderande arbetsplats samt smartare och mer hållbara produkter. Vi vill skapa dialog med våra konsumenter och finnas tillgängliga för frågor och som stöd. Digitaliseringen hjälper oss också att göra våra produkter, service och information tillgänglig för alla varsomhelst och närsomhelst.