En innovationskultur börjar bakom skolbänken. Eller snarare runt den. Över, under, bredvid, och framför skolbänken. Kanske mer specifikt; i hela klassrummet, hela skolan, i hela kommunen. En sann innovationskultur omsluter inte bara självklara innovatörerna, utan sträcker sig förbi gränser som ålder, erfarenhet och utbildning. En sann innovationskultur börjar och slutar med dig och mig.
Så, vad kan en tillsynes vanlig 17-åring från Thorén Innovation School bidra med?
Jo, i nuläget jobbar jag med att ge högstadieelever chansen att få skapa, jobba och presentera deras egna idéer. Att under en heldag få kliva in i rollen som innovatör, och att själva få ta del av de verktyg som de kanske en dag i framtiden kan använda för att förändra världen. Att genom lektioner eller workshops öppna upp en ny värld för ungdomar; där deras tankar och idéer inte bara känns som ännu ett svar på en läxa. Utan istället ses för vad de verkligen är. Nämligen en ung students första steg mot att förändra världen.
Mitt mål med projektet är att skapa en skolkultur där unga, både direkt och indirekt, får chansen att träna på skickligheter som på ett konkret sätt främjar deras intra/entreprenörskapliga äventyr under resten av deras liv. Jag vill framåt, tillsammans med andra innovatörer, kommuner och aktörer, påverka Helsingborgs framtid, Sveriges framtid och världens framtid. En idé i taget.