Sladdlös laddning för elfordon – inbyggt i vägbanan. Som första hamn i världen testar Helsingborgs Hamn och Elonroad tillsammans en ny sorts elväg för uppladdning av hamnens fordon med minskade utsläpp, bättre luftkvalitet och mindre buller som effekt.
Behovet av mer hållbara transporter, av såväl människor som varor, är både globalt och brådskande men kräver att vi testar lösningar på en lokal nivå som sedan blir spridningsbara och skalbara. Däri ligger också grunden till Elonroads affärsidé: Ett högteknologisk elvägskoncept som kan ladda alla typer av fordon, både när de är parkerade och under färd. Elvägstekniken skulle kunna förlänga räckvidden för eldrivna fordon och skulle dessutom minska behovet av stora och tunga batterier.
Ett samarbete mellan Elonroad och Helsingborgs Hamn inleddes, där tekniken testas inne på hamnområdet. Hamnen är en högtrafikerad miljö där elvägsteknik skulle kunna göra stor nytta för att minska utsläpp, samtidigt som området är avgränsat och därmed utgör en perfekt testbädd för att utveckla tekniken.
– Elonroad vill bidra till en hållbar elektrifiering av transporter och klimatsmart mobilitet. Med vår elvägstekniks dynamiska laddning minskar behovet av stora batterier som kräver stora naturresurser. När vi genom H22 kom i kontakt med Helsingborgs Hamn insåg vi att det är ett perfekt ställe att testa vår teknik på eftersom det krävs en kontrollerad miljö men som möjliggör en operationell frihet. Dessutom går det väl i linje med hamnens omställning till fossilfritt, säger Karin Ebbinghaus, vd för Elonroad.
Konceptet fungerar på så vis att skenor som placeras på vägen, aktiveras när fordonet är exakt över skenan med hjälp av en släpsko som är placerad under fordonet och som automatiskt ansluter till den elektriska skenan. Sladdlösheten gör den smidig att använda även i statsmiljö och konceptet fungerar såväl på rörliga som parkerade fordon. Som en del av H22 samarbetet testar nu Elonroad tillsammans med elbilpoolsföretaget Move About, Öresundskraft och staden världens första sladdlösa laddningsplats för elbilspoolens bilar på Rektorsgatan i Helsingborg.
– Vår förhoppning är att det ska bli mer elväg i Sverige. Det finns planer på en mellan Örebro och Hallsberg, och så väntar vi på besked om vi får bygga elväg utanför Paris.
För Helsingborgs Hamns vidkommande är testet med Elonroad en pusselbit i omställningen mot att bli Sveriges mest hållbara hamn. Effektbehovet skulle jämnas ut och topparna i hamnens elanvändning försvinna om fordonen kan laddas under produktion istället för planerade stopp, samtidigt som produktionen inte skulle begränsas av stillastående laddning. Testet med elvägstekniken fortsätter och kommer att utvärderas framåt slutet av 2022.
– Det är spännande att testa tekniken i våra kontinuerliga flöden. Just nu sker det i förhållandevis liten skala med ett par lättare fordon, och förhoppningen är att det ska kunna skalas upp på lämpligt sätt för större fordon och volymer. Det kräver såklart att det fungerar bra även för en större volym och är kostnadsmässigt realiserbart. Om exempelvis våra dragbilar skulle kunna laddas medan de väntar på nästa container från kranen vore det en stor vinst, säger Christina Argelius, teknisk chef i Helsingborgs Hamn.
Testen under H22 har gett ringar på vattnet och under hösten 2022 har delegationer från Japan och Belgien varit på besök i Helsingborg för att lära mer och se hur de eventuellt kan använda tekniken i framtiden. Delegationerna kom från företaget Aisin och var mycket intresserande av framförallt Helsingborgs arbete gällande innovation, logistik, elektrifiering, stadsutveckling och kollektivtrafik i stadskärnan.