Helsingborgs IF har ett guldläge när H22 City Expo arrangeras till sommaren. Olympiafältet ligger strategiskt, ytorna är enorma. HIF vill tillsammans med staden se till att ett gäng lyckliga skolbarn får spela match inne på klassiska Olympia. Den plötsliga återkomsten till allsvenskan gör inte alls ont i sammanhanget.
Många HIF-anhängare kanske värjer sig om den allsvenska comebacken kallas för plötslig. HIF ska ju liksom vara i allsvenskan, det är sen gammalt. Kvaltriumfen mot Halmstad var väl därmed bara i sin ordning. Men den var ju också oväntad med dramatiska slutminuter.
Anna Eklund sitter sedan i våras på dubbla stolar i HIF. Hon är ansvarig för partner och nätverk men hon är också hållbarhetschef. I den senare rollen har hon ett nyckeluppdrag när HIF planerar för sin medverkan i H22 City Expo. Många tusen besökare väntas dagligen under de sommarveckor som H22 City Expo pågår och Helsingborgs IF tänker ta chansen att visa upp klubbens sociala hållbarhetsarbete som en viktig pusselbit i stadens framtid.
– Tillsammans med bland andra våra huvudpartners Akea och Lindéngruppen har vi en viktig roll i samhällsbygget. Fotbollen är förstås kärnan i verksamheten men tack vare den kan vi göra skillnad i samhället tillsammans med våra partners. Vi kan nå unga som inte har någon föreningstillhörighet. Vi har kanaler och nätverk där vi tillsammans med näringslivet kan göra skillnad i samhället på riktigt.
HIF har paketerat sitt hållbarhetsarbete under parollen Starka tillsammans. Det vilar på tre pelare; integration, hälsa och sysselsättning. Här finns satsningar som Fotboll för alla och Fotboll nära dig. Tillsammans med Helsingborgshem och fritidshemmen på Drottninghög, Dalhem och Fredriksdal arrangerar HIF spontanfotboll kvällstid för barn upp till 13.
– Vi sänker tröskeln för att barn ska kunna röra på sig. Uppslutningen har varit fantastisk. Vi möter också skolbarn tack vare vårt samarbete med Beat Diabetes där vi är ute i skolorna och pratar om hälsa och vikten av att röra på sig. Vi talar även om de fördomar som finns kring diabetes.
Kontakterna med låg- och mellanstadiebarn – ofta i stadsdelar där det inte finns naturligt upptrampade stigar som leder in till föreningsverksamhet – ska användas när H22 City Expo arrangeras. Spontanfotbollen ska få lite mer strukturerade ramar och det ska skapas en skolfotbollsturnering på Olympiafältet. Semifinalerna och finalen ska spelas inne på Olympia.
– Allt vi gör ska vara hållbart. Det innebär att vi ibland säger nej till saker som är för hårt knutna till en projektform. Börjar vi jobba med spontanfotboll så vill vi vara kvar och göra det långsiktigt. Skolfotbollsturneringen är lämplig att starta upp i samband med expot och alla besökare som kommer till staden, men sedan vill vi att turneringen ska komma tillbaka och växa i hållbar takt, och då blir det precis när höstterminen har startat.
– Vi ska ha mixade lag och det ska inte behövas någon utrustning. Vi kör med gympadojor istället för fotbollsskor. Vi samarbetar med OBOS och Nestlé och ska se till så att alla får benskydd, för det känns som en vettig grej. Självklart är det gratis för klasserna att vara med.
HIF har också ett IOP (Idéburet Offentligt Projekt) ihop med Helsingborgs stad och stiftelsen Tillväxt Helsingborg. Här får människor som befinner sig långt ifrån arbetsmarknaden utnyttja HIF:s företagsnätverk för att få chansen att se hur det fungerar på olika arbetsplatser. Anna Eklund ser en möjlighet:
– Våra matcharrangemang innebär en stor organisation. Det behövs bland annat publik- och entrévärdar. Här kan människor få vara delaktiga i ett stort arrangemang och knyta kontakter. Skolfotbollsturneringen är också ett sådant arrangemang, liksom U21-landskampen mellan Sverige och Italien på Olympia den 9 juni, mitt under expot. Vi jobbar också på att få arrangera en fyrnationsturnering för U23-damer under expot.
– Vi är en fotbollsförening och vårt hållbarhetsarbete är lika viktigt vilken division vi än tillhör. Men att vi gick upp i allsvenskan ger oss förstås ett större fönster och större synbarhet. Intresset ökar. Och H22 öppnar dörrar för nya samarbeten och satsningar. Det ska bli spännande att se vad vi kan hitta på mer. Olympiafältet ligger strategiskt mellan city och de stora satsningarna på Drottninghög, där vi redan har etablerat ett samarbete med IKEA och deras DM Market. Vi vill väcka hela fältet till liv.