Den här sidan finns som ett arkiv över det arbete som genomfördes i samband med Helsingborgs innovationssatsning H22 och H22 City Expo, år 2019-2022.
Vi äter fortfarande kött – men är själva förvånade över att den senaste middagen blev vegetarisk utan att vi ens tänkte på det. Vi kommer att odla mer hemma, i kvarteret eller köpa hos stadsbonden som skördar vertikalt på stora arealer skapade i övergivna kontorslokaler.
Men vi odlar också i det lilla, i fönsterkarmen, och delar med oss till gemenskapen i någon community på nätet. För onlinegenerationen finns det en social aspekt på trenden – att delta i en kollektiv hobby med vännerna.
Vi har återupptäckt våra kök under pandemin. Corona-bakning, vispande av Dalgona-kaffe och syrande av grönsaker. Intresset för mat är en megatrend. Och vi kommer även framöver att lägga mer energi, tankemöda och tid i köket.
Parallellt har vi blivit mästare på att skapa restaurangkänsla hemma och hämta mat på krogen, vilket har lett till att restauranger växer fram som inte har någon matsal, så kallade ”ghost kitchens”. Kanske kommer vi att koppla upp oss från matbordet för att få proffsens instruktioner och presentation av råvarorna. I den virtuella världen skapas möjligheter att få en trevlig kväll runt bordet tillsammans med det vinintresserade gänget som ”ses” digitalt varje månad.
En kris kan vara plågsam men kan samtidigt bli en kreativ grogrund för morgondagens affärsidéer. Nu kan vi se hur städer får specialdesignade hybridrestauranger, som är kafé på dagtid och krog på kvällen. Bageri på morgonen, lunchrestaurang och butik med färdiglagade rätter på kvällen, eller varför inte en vinbar vars inredning också är till salu?
Oavsett om vi fysiskt går ut och äter på restaurang eller kopplar upp oss hemma för att höra kockens beskrivning kommer vi att uppskatta ”Naked Restaurants” som lagar mat för öppen ridå. Hemligheter i köket, fusk och tvivelaktig hygien blir omöjligt. Om det förut verkade trist med maskintillverkad mat, så kommer vi framöver att applådera robotkocken som den perfekta kocken.
Vad kommer då vår vän robotkocken att laga framför oss på skärmen? Mat från havet har framtiden för sig. Vi kommer att höra mer om fisk på torra land i stora tankar hos bonden som ställt om och dessutom den eviga hypen om insekter som alternativ källa till protein. Även om det dröjer innan du tar första tuggan.
Hälsotrenden är en annan megatrend som förstärks. Den går hand i hand med vårt ökade intresse för mat. Vi väljer ingredienser som boostar immunsystemet. Lokalproducerat spelar en ännu viktigare roll, liksom växtbaserat protein och nya alternativ till socker och fett.
Att minska matsvinn blir vardag. Allt fler känner till att vår mat är den enskilt största utsläppskällan av växthusgas och att det krävs en omställning även på tallriken.
Välbekanta råvaror vinner i osäkra tider. Räkna med en återkomst för trygga, invanda smaker och varumärken. Tryggheten får oss också att motsägelsefullt nog välja konserverad och paketerad mat igen. Självklart spårbar. Förpackningsindustrin har tänkt om och vi förses hela tiden med nya smarta lösningar som är bra för miljön.
Tryggast av allt är ändå att ordna picknick. Frisk luft, gott om plats. Enklare maträtter är fullt tillåtna och ligger i linje med den nya enkelheten. Det är den sociala samvaron som är viktigast trots allt.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Read More
Name | Domain | Purpose | Expiry | Type |
---|---|---|---|---|
wp-wpml_current_language | h22.se | Remember selected language | 1 day | HTTP |
Name | Domain | Purpose | Expiry | Type |
---|---|---|---|---|
Google Analytics | h22.se | Traffic analytics | 1 year | HTTP |