Arbetet med att omvandla de gamla spårvagnshallarna och bussgaragen till ett bostadsområde har pågått sedan 2007. Ett par byggnader är Q-märkta och måste därför bevaras. – Bussgaraget har vi restaurerat omsorgsfullt och förvandlat till ett mobilitetshus med bil- och cykelparkering. Dessutom cykelverkstad och de boende i området kan hyra elbilar och elcyklar, säger Eva Hansson, projektledare på Riksbyggen. Jazztema i helgen Den här helgen (18-19 juni) varvas jazzmusik (Anna med band spelar både lördag och söndag) med föredrag på scenen – som byggts upp på ett av parkeringsdäcken i mobilitetshuset. Du kan även gå guidade visningar i kv. Spårvagnshallarna. Bland annat kan man uppleva utsikten från 15:e våningen i ett av de två hus med 188 hyresrätter som stod klara för inflyttning 2020. – Det är lika kul varje gång, otroligt kul, säger Joachim Lundquist, arkitekturchef FOJAB, när vi ber honom beskriva känslan att gå in i en lägenhet i ett hus som han varit med och ritat. – Utsikten är fantastisk här uppe. Det har varit en otroligt kul resa, att få bygga högt på den här platsen. Allt som har höjd tidigare är kranar och silos nere i hamnen, säger han och blickar ut över hamnområdet. Ännu högre blir det i nya Brf Panoramautsikten med 108 lägenheter och en gemensam takterass på den 20:e (och översta) våningen. Ett samhälle mellan Råå och Helsingborg I kvarteret har man även hunnit bygga 22 radhus som är laddade med smarta tekniska lösningar, designade av Jonas Birgersson. – Istället för nycklar används ansiktsigenkänning och det går att styra en massa funktioner via mobilen. Totalt ska det rymmas 700 bostäder när kvarteret är färdigt. Även den nedgångna Spårvagnshallen ska renoveras men det är ännu inte bestämt vilken verksamhet som ska rymmas där. – Vi bygger nästan ett litet samhälle här, så vi vill ha in lite verksamheter också. Kanske några butiker. Tanken är ett stadskvarter som är attraktivt att bo i och som har cykelavstånd till både Råå och Helsingborg, säger Eva Hansson. Under H22 är det aktiviteter varje helg utom midsommarhelgen. Under sista H22-helgen (2-3 juli) blir det gycklare och trollerikonstnärer. Dessutom samarbetar Riksbyggen med Jumpyard, Fridaskolan och IS Göta som är på plats. Läs mer om H22-programmet på Riksbyggens hemsida
Kort historik om området Spårvagnshallarna
Området låg ursprungligen utanför Helsingborgs stadsgräns, och bestod till största delen av tall bevuxna flygsandsängar. Tallar planterades kring sekelskiftet för att mildra den flygande sanden. För att binda samman stadsdelen med Helsingborg togs initiativet till en smalspårsbana mellan Helsingborg, Råå och Ramlösa. 1905 byggdes spårvagnshallarna som 1944-45 förseddes med ett nytt bågformat tak i samband att ett bussgarage byggdes längs Skogsgatan. Arkitekt var Erik Ivar Wihlborg. När spårvagnstrafiken lagts ner 1967 byggdes samtliga hallar om för busstrafikens behov. I början av 2000-talet upphörde epoken med kollektivtrafiken här på platsen, då allt flyttade till en ny anläggning på Väla. Källa: Bevarandeprogram Planteringen (2011)